کرمان موتور شیراز- حسینی

روش‌ استفاده درست از کولر خودرو

روش‌ استفاده درست از کولر خودرو
یکی از مواردی که حین رانندگی در فصول گرم سال باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، روش استفاده درست از کولر خودرو است. استفاده صحیح از کولر خودرو از آن جهت حائز اهمیت است که ضمن تأثیر بر سلامتی راننده و سرنشینان خودرو، در کیفیت رانندگی و همچنین حفظ عمر مفید سیستم تهویه نیز مؤثر است. حتما تابه‌حال نکات مختلفی را راجع‌به روش راه‌اندازی کولر خودرو شنیده‌اید و احتمالا در مورد صحت هرکدام از این توصیه‌ها دچار تردید شده‌اید.

در مورد روش درست به‌کارگیری کولر خودرو شایعات زیادی وجود دارد که به دلیل تکرار زیاد نمی‌توان در مورد درستی یا نادرستی آن‌ها مطمئن بود. البته جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم تمامی جزئیات «روش‌ استفاده درست از کولر خودرو» را خدمت شما مخاطبین گرامی توضیح دهیم؛ لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان

سیستم تهویه خودرو یکی از بخش‌هایی است که نقش پررنگی در آسایش راننده و سرنشینان ایفا می‌کند. در هوای گرم تابستان دمای فضای داخل کابین خودرو تا حد آزاردهنده‌ای بالا می‌رود و درصورتی که این شرایط ادامه پیدا کند، تنفس دشوار می‌شود و گرمازدگی، سلامتی سرنشینان را با خطر جدی مواجه می‌کند.

علاوه‌بر این، گرمای بیش‌ازحد کابین می‌تواند تأثیرات منفی قابل‌توجهی را متوجه بخش‌های داخلی خودرو کند. برای مثال افزایش درجه حرارت باعث کاهش عمر مفید روکش صندلی‌ها، داشبورد، سیستم صوتی و حتی وسایل شخصی سرنشینان مانند تلفن همراه می‌شود.

مقاله‌ای که مطالعه آن توصیه می‌شود: همه‌چیز راجع‌به کولر خودرو ؛ 9 نکته برای قوی شدن کولر ماشین

حضور کودکان در خودرویی که تهویه مناسبی ندارد نیز به‌شدت خطرناک است و هر سال اتفاقات تلخی در این زمینه رخ می‌دهد. از تمام این موارد می‌توان نتیجه گرفت که صحت عملکرد کولر خودرو موضوع بسیار مهمی است که باید همواره از آن مطمئن بود. توصیه می‌کنیم پیش از آغاز فصل گرما نسبت به بررسی سلامت سیستم تهویه و سرویس آن اقدام کنید، چراکه ممکن است به دلیل ناپایداری دما در اواخر فصل بهار نیز مجبور به استفاده از کولر شوید.

همان‌طور که گفتیم، سرویس و تعمیر سیستم تهویه خودرو بسیار مهم است، اما سالم بودن سیستم تهویه فقط اولین قدم در این زمینه است و شیوه درست استفاده از کولر خودرو نیز اهمیت زیادی دارد.

آیا استفاده از کولر خودرو منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

پیش از هر چیز بهتر است در مورد یکی از شایعاتی صحبت کنیم که احتمالا بارها آن را شنیده‌اید. افزایش مصرف سوخت خودرو درصورت استفاده از کولر، یکی از مهم‌ترین شایعاتی است که حتما به گوش شما نیز خورده است. بسیاری از رانندگان به همین دلیل ترجیح می‌دهند از کولر خودرو استفاده نکنند و درعوض شیشه‌های خودرو را پایین دهند.

توجه داشته باشید که پایین دادن شیشه‌ها به‌دلیل تغییر شرایط آئرودینامیکی خودرو، به‌صورت غیرمستقیم موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ علاوه‌بر این آلاینده‌ها و گردوغبار موجود در هوای بیرون نیز مستقیما به داخل کابین انتقال پیدا می‌کنند. افزایش مصرف سوخت ناشی از باز بودن پنجره‌ها، در سرعت‌های بالا افزایش می‌یابد و در چنین مواقعی استفاده از کولر بهترین راه برای خنک کردن فضای داخل کابین و کاهش مصرف سوخت خودرو محسوب می‌شود.

با یک مقایسه ساده می‌توان متوجه شد که به‌طورکلی روشن کردن کولر در مقایسه با باز کردن پنجره‌ها انتخاب بسیار بهتری است؛ چراکه آسایش بیشتری را فراهم می‌کند و هوای تمیزتری را هم در اختیار سرنشینان خودرو قرار می‌دهد. حذف سروصدای محیط بیرون نیز یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از کولر خودرو نسبت به پایین دادن شیشه‌ها است. با تمام این تفاسیر چنانچه صرفه‌جویی در مصرف سوخت مهم‌ترین ملاک شما حین رانندگی در یک روز آفتابی و گرم باشد، می‌توانید از حالت فن (پنکه) استفاده کنید تا بدون راه‌اندازی سیستم کولر (AC) بتوانید از هوای نسبتا تازه‌ در داخل کابین برخوردار شوید.

شیوه درست استفاده از کولر خودرو

اگر ماشین خود را در آفتاب یا هوای خیلی گرم پارک کرده‌اید، بلافاصله نسبت به روشن کردن کولر اقدام نکنید. در چنین شرایطی باید ابتدا چند دقیقه شیشه‌ها را پایین دهید تا هوای گرم داخل کابین به بیرون منتقل شده و دما تا حدی متعادل شود. روشن کردن کولر هنگامی‌که هوای کابین به‌شدت گرم است، می‌تواند اثرات زیان‌آوری بر روی سلامتی داشته باشد.

پس از روشن کردن کولر باید پنجره‌های خودرو را ببندید، چراکه باز گذاشتن پنجره‌های خودرو در حین فعالیت کولر، باعث تحمیل فشار بر سیستم تهویه می‌شود؛ علاوه‌بر این چنانچه پس از روشن کردن کولر پنجره‌ها همچنان باز بمانند، انرژی مصرف‌شده برای خنک کردن هوای کابین به هدر می‌رود.

به یاد داشته باشید که روشن کردن کولر خودرو باید در دورهای پایین موتور انجام شود، زیرا در غیر این‌صورت به کلاچ کمپرسور آسیب وارد می‌شود. توصیه می‌شود در ابتدای فعالیت سیستم تهویه، برای چند لحظه از حالت پنکه استفاده کنید تا هوای گرمی که در مجاری تهویه انباشته شده است، تخلیه شده و سیستم تهویه آماده استفاده شود.

توصیه‌هایی برای استفاده درست از کولر خودرو

در این بخش از مقاله روش‌ استفاده درست از کولر خودرو به‌توصیه کارشناسان می‌پردازیم:

جمع‌بندی مقاله روش‌ استفاده درست از کولر خودرو

در آخرین بخش از مقاله «روش‌ استفاده درست از کولر خودرو» باید بگوییم که کولر نیز مانند سایر ادوات و قطعات تشکیل‌دهنده خودرو، نیاز به سرویس و رسیدگی دارد. از همین‌رو حتی در‌صورتی‌که شما تمامی توصیه‌های موجود در این مطلب را هم رعایت کنید، بهتر است در هر سال پیش از آغاز فصل گرما با مراجعه به مراکز معتبر برای بررسی میزان سلامت و عملکرد کولر اتومبیل اقدام کنید. خرابی یا عدم عملکرد صحیح این بخش می‌تواند تأثیر به‌سزایی در سطح کیفیت سواری و همچنین میزان رضایت و سلامت شما حین رفت‌وآمدهای روزمره یا سفرهای جاده‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید